Janez brez glave

foto: Tamino Petelinšek

foto: Tamino Petelinšek

Intervju objavljen v tedniku DRUŽINA

 »Moraliteta o resnih življenjskih vprašanjih, ob katerih se lahko tudi nasmejete«, je svoj novi avtorski projekt podnaslovil igralec Gregor Čušin. Po Hagadi, Evangeliju po Čušinu, Pešcu in Joni, besnem preroku je Janez brez glave peta Čušinova predstava, ki gledalce vabi k razmišljanju o aktualnih družbenih in cerkvenih temah, odpira vprašanja, vabi k zavzemanju stališč, hkrati pa zabava, provocira, jezi, draži, spravlja v smeh in jok. In nenazadnje: pomirja z molitvijo.

 

Gregor, pred leti Pavel, nato Jona, zdaj še Janez – po kakšnem vrstnem redu izbirate svetopisemske može za svoje avtorske predstave?
Če je vrsta,  jaz ne vem zanjo. In če je vrsta, se možaki sami postavljajo vanjo in  iz nje jih odbira nekdo drug in jih pošilja k meni. Pravzaprav vsakič želim narediti nekaj drugega, kar potem v resnici nastane. Ko sem delal Evangelij po Čušinu, sem imel v mislih predstavo o Mojzesu, pa so se stvari obrnile kot so se. Ko sem delal Pešca, sem hotel narediti predstavo o sv. Pavlu, pa se ta apostol skozi predstavo le malo sprehodi. Hotel sem narediti komercialno predstavo o Ostržku, pa je skupaj s kitom prišel  Jona … Skratka osebe prihajajo k meni, ne izbiram jih sam.

 Janez je torej prišel kdaj?
Na pobudo kapucina br.Jara sem na spletu prisluhnil predavanju Christopherja Westa o teologiji telesa kjer na humoren, duhovit, vendar  svet način spregovori o telesnosti. Potem sem prebral tudi njegovi knjigi (dve knjigi avtorja na to temo je izdala založba Družina, op. K. H.), Želel sem narediti predstavo o teologiji telesa, a sem ugotovil, da West tako odlično podaja te reči, da sem lahko le njegov plagiat, tega pa pač nisem želel. Del nove predstave tako tudi spregovori o telesnosti, a je postavljena v širši kontekst. In ko sem premišljeval o telesu, o spolnosti in celibatu, se je Janez ponudil sam od sebe: rodil se je ostarelim staršem, ki nista mogla imeti otrok, njegov oče Zaharija je bil duhovnik, poročen, imel je nenavadno rojstvo,… Odločitev za Janeza je torej povezana s prvim, »telesnim« delom predstave, nadaljevanje zgodbe pa se je kar zgodilo: Janez velja za preroka na prehodu med staro in novo zavezo, za neposrednega Kristusovega predhodnika, po nekaterih »znanstvenih« mnenjih celo njegovega tekmeca… Z Janezom tako spregovorim o aktualnih temah. Se pravi ideja o telesnosti je dala glavno osebo predstave, ta oseba pa je ponudila drugi del predstave, se pravi analizo časa in prostora, kjer živimo – z glavo ali brez nje.

Janez je ostal brez glave, ker…
Ker je govoril resnico …  Janez je dobesedno izgubil glavo zaradi Kristusa, zaradi resnice, zaradi svojega odnosa do spolnosti, zaradi teologije telesa torej: Heroda je obtožil koruzništva, prešuštva, kar v naših časih sploh ne velja več greh, prej je to družbena norma. Janez je dal glavo za resnico. Naslova si pravzaprav nisem izmislil, v ljudskem izročilu velja svetek mučeništva Janeza Krstnika (29.8.) za Janeza brez glave. Glede na to, da  Slovenci veljamo za »Janeze«, pa ima lahko naslov tudi dvoumno razlago …

 Perečih aktualnih tem za predstavo najbrž ni bilo treba iskati, kar ponujale so se …
Držim se načela, da predstava ne sme trajati dlje kot 45-50 minut – da ljudje lahko zdržijo, tudi če jim ni všeč. Človek zdrži še tako hudo šolsko uro matematike ali fizike, kar je več, je muka. Na mojih predstavah lahko zdržijo tudi ljudje, ki jih ne razumejo, jih ne marajo ali jih preveč zabolijo. Tako sem skoraj polovico gradiva spravil še za kdaj drugič.

 Omenila sva že, da se v prvem delu predstave, ko Janez pobegne od doma, se v puščavi v pogovoru z Bogom sreča s telesnostjo, celibatom, prvotnim pomenom besed …
Besede so tesno povezane z našim življenjem. Kar živimo, o tem govorimo. In kar govorimo, to živimo. Zato govorim o prvotnem pomenu besed. O tem, kako besede narobe uporabljamo, da uporabljamo napačne besede ali jim pripisujemo drug, napačen pomen. Ko razmišljam, s čim vse se kot kristjan v današnjem svetu ne strinjam, kaj so danes družbeno sprejete norme in seveda tudi, s koliko mojimi krščanskimi idejami se okolica ne strinja, ugotavljam, da sem v nasprotju, v konfliktu s časom, s svetom, s splošno sprejetimi družbenimi normami. V nasprotju s tem, kar velja za naravno in normalno. Kar ni nič novega, saj Jezus pravi, da njegovo kraljestvo ni od tega sveta. In če je tvoja resnica v nasprotju s splošno sprejeto »resnico«, si spervertiran. Perversus pomeni: obrnjen, napačen, neumen. In če pomislim na vse zmerljivke, ki sem jih kot kristjan deležen, sem – perverzen.

 Od tod klic z odra po približno polovici predstave, ko koncentracija med gledalci počasi pade: »Moj Bog je perverzen Bog!«?
Če ta stavek vzameš iz konteksta, je grozljiv, grešen, je grozljivo grešen. Moje sporočilo pa je, da nismo spervertirali le naših dejanj, posledično ali pa vzročno smo spervertirali tudi besede, spreminjamo jim pomen. Beseda perverzen označuje nekaj, kar je v nasprotju z naravnim, normalnim, družbeno sprejetim, z normami. In se pojavi vprašanje, zakaj sem tako »spervertiran«? Ker to želi moj Bog! In logični komični zaključek pač je, da je moj Bog perverzen. Perverzen za ta svet. Saj pravi sv. Pavel: Kar pri ljudeh velja za modro, velja pri Bogu za noro. Božja norost je modrejša od ljudi.  To ni rekel Čušin, to je zapisal sveti Pavel.

 Se ne bojite, da bi se kdo vtaknil v dobesednost?
Oh, vedno se! Mnogi žal nimajo daru, da bi razumeli umetnost. Umetnost je na nek način vedno metafora, je slika nečesa, je odslikava sveta. Umetnost je ogledalo, ogledalo pa nikoli ni živa stvar, vedno je le odsev.

 Ampak ko Janez pride do Jordana, zgodbo precej konkretizirate z mariborsko finančno afero. Brez metafor, z molitvijo očenaša.
Janez v molitvi, ki jo je naučil Jezus, spregovori o slovenski boleči danosti. Prek molitve, ki jo kristjani molimo, upam, iz dneva v dan, večkrat na dan, prek besed, ki jih ponavljamo, do katerih imamo, upam, odnos, spregovorim o bolečih stvareh za našo Cerkev. Težko bi na katerikoli drug način spregovoril o naših napakah, o grehih Cerkve kot prek molitve. Zdi se mi, da probleme prevečkrat rešujemo družbeno-politično, kar je seveda tudi prav, ampak osnovna drža kristjana v teh rečeh je vendarle molitev.

 Če ne drugega, bo mariborska škofija z vsako vašo predstavo dobila zmoljen očenaš.
(nasmeh) To je dober stranski produkt predstave! Reciva, da bo – po dosedanji praksi drugih štirih predstav – odigrana več kot stokrat in če je na vsaki predstavi povprečno sto in več gledalcev, je to že nekaj očenašev. Z molitvijo upravičim svojo kritično držo, na katero so mnogi alergični. Ne vem, če so lahko upravičeno kritični, zase vem, da sem upravičeno kritičen. Vem pa tudi, da kritika sama na sebi nič ne reši. Najlaže je pljuvat. S tem, ko spodbudim ljudi, da skupaj zmolimo, tudi ob kritičnih besedah, ki jih izrečem na to temo, kljub vsemu naredim nekaj dobrega za razrešitev problema, za celjenje ran.

 Že v pogovoru ob zadnji predstavi sva ugotavljala, da se meja med Čušinom igralcem in Čušinom kristjanom vedno bolj briše. Tokrat je skoraj že zabrisana. Ali lahko ob Janezu brez glave sploh še govorimo o gledališki predstavi?
Delal bi krivico gledališču, če bi rekel, da je to predstava. To ni Hagada. Spet pa ne morem reči, da je to zgolj predavanja, pričevanje – vseeno uporabljam gledališko tehniko. Sem na meji. Ko je naš župnik gledal Janeza brez glave, je rekel, da je to moraliteta. Naredil sem se pametnega, saj nisem čisto razumel, ko pa sem prišel domov, sem hitro »pogooglal« in ugotovil, da gre za »srednjeveško alegorično dramsko besedilo s poučno vsebino« In to je to: o resnih temah govori Čušin kristjan, ki je tudi igralec. Ali če rečem drugače: svoj poklic uporabljam kot pripomoček, da ljudem na priljuden način spregovorim o (dobesedno) smrtno resnih stvareh. In je za crknit smešno!

Ksenja Hočevar

One thought on “Janez brez glave

  1. I have been surfіng on-line moгe than three hοurs
    thеse daуs, but I by no meаnѕ discovеred any faѕcinating article like
    yourѕ. It’s beautiful price enough for me. In my view, if all web owners and bloggers made good content material as you probably did, the web will be a lot more helpful than ever before.

    Visit my web site … http://www.children-of-light.De

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>